
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 U.S. Media and the Communist Collapse: 1968 and 1989 
 
 
 
 
 
                                                      James W. Peterson 
                                                 Valdosta State University 
                                                     Valdosta, Georgia 
 
 
 
 
 
Prepared for delivery at the American Association for the Advancement of Slavic Studies, 
Seattle, Washington, November 23, 1997 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 U.S. Media and the Communist Collapse: 1968 and 1989 
 
I.  Comparative Analysis and Methology 
 

When Czechoslovakia exploded in reform in 1968 and experienced the shock of the 
Warsaw Pact invasion, most observers interpreted the Prague Spring as an isolated series of 
events.  Most saw contintuity between the level of Soviet control prior to the year 1968 and the 
reimposition of controls after August 1968.  The Czechoslovak reform movement was merely a 
blip on the horizon and was a nonrepeatable event, at least in that "normalized" country.  
However, by the late 1990s the Prague Spring looks entirely different.  In fact, the events of 1968 
appear to be in many ways hints of the more consequential developments of 1989.  It is possible 
to find the seeds of 1989 embedded in the soil of 1968.  Despite the interval of more than twenty 
years, the two sets of reform movements invite comparison. 
 

There are marked similarities between the origins of the reform movement of 1968 and 
the reasons for the overthrow of communism in 1989.  Principally, the persistence of an 
authoritarian political system that resisted all efforts at meaningful change was the provocative 
spark that created revolutionary feelings and needs.  In both cases the old regime was both 
unchanging and unyielding.  In both cases, many persons within the country recalled the memory 
of the democratic policy of the interwar years.  To them the centralized regimes that occasionally 
used totalitarian methods were too sharp a contrast. 
 

Specifically, in 1968 the Czechoslovak citizenry had endured twenty years under Soviet-
style communism.  It had taken a full three years after the end of World War II for the 
Czechoslovak Communist Party to achieve full power.  Many observers within and outside the 
country saw this 1948 coup as a betrayal of the democratic aspirations and past of the relatively 
new country.  Many understandably saw the establishment of the Gottwald regime as an 
imposition by Moscow.  There was a clear imitation of patterns in the Soviet Union with respect 
to centralization of the economy, deemphasis on the organs of the official government, 
restrictions on the press, reliance on the communist party as the effective replacement for the 
state organs of power, and assertion of cultural controls.  The purges in the early 1950s were 
especially shocking in a nation and for a people that prided itself on a long history of civility.  
Little changed with the advent to power of Antonin Novotny in 1953.  While Poland and 
Hungary in their own individual ways made efforts to modify the excesses of their communist 
regimes in 1956, Czechoslovakia under Novotny remained the same (Taborsky, 1961).  While 
Tito and Yugoslavia challenged Soviet leadership within the bloc all during the 1950s and 1960s, 
leaders of the Czechoslovak Communist Party remained close to Moscow.  Even East Germany 
began a meaningful economic reform movement in 1962 that was not duplicated in nearby 
Czechoslovakia.  Romanian leadership in the mid-1960s became quite maverick in foreign 
policy.  The unyielding nature of the Czechoslovak Communist Party and its leaders was clearly 
ripe for a sharp internal challenge. 
 

Similarly, in 1989 the Czechoslovak experience had been one of exactly twenty years of 
unchanging centralized rule by the Husak and Jakes regimes.  "Normalization" after the invasion 



 
 

3

by the Warsaw Treaty Organization powers had made Czechoslovakia into one of  the most hard-
line states in East Europe.  In particular, there were few changes in top leadership positions in the 
entire twenty year period.  The Presidium and Secretariat remained seemingly impervious to the 
process of personnel change.  The leadership abandoned the experimental economic concepts 
connected with Prague Spring reformer Ota Sik.  Challenges presented by Charter '77 in the 
1970s met with stern resistance.  However, there was some economic progress at least up until 
the early 1980s.  Some contended that the regime had established a bargain with the population 
in which individuals sacrificed personal freedoms and rights but remained politically passive 
because of more optimistic economic prospects (Brown, 1988).  Some Czechs were additionally 
unhappy because of their perception that Slovak First Secretary Husak had provided 
proportionately more political positions to Slovaks than would normally occur.  As a 
consequence the Czechoslovak people were just as prepared for a significant change in 1989 as 
they had been in 1968. 
 

At the same time, there are a number of important contrasts between the two widely 
separated reform movements.  They include the relation of the reforms to other changes in the 
bloc, the outcomes and success of the reform movements, the role of the West in the changes, 
and the impact on Czech-Slovak relations. 
 

In part the Prague Spring reforms were related to other signs of protest within East 
Europe.  The plans for incorporation of a limited profit principle and price incentives were 
parallel to those adopted in East Germany at the beginning of the decade.  Some of the political 
goals connected to democratization bore the marks of the Hungarian Freedom Fighters of 1956.  
However, in the main the Prague Spring of 1968 was an isolated occurrence within the bloc.  
East European leaders such as Walter Ulbricht in East Germany and Wladislav Gomulka in 
Poland were very suspicious of the changes and feared they might infect their own country.  The 
outcome of the crisis would be an invasion by the Warsaw Treaty Organization, and this would 
be the only time during the Cold War that that regional organization took such an action against 
one of its own members.  Tito of Yugoslavia was sympathetic to the reformers, and the 
Romanian leadership ended up not taking part in the Warsaw Pact invasion.  However, neither of 
those countries stood up to the rest of the bloc in any meaningful way. 
 

In contrast, the Czechoslovak reforms of 1989 were part of a region-wide phenomenon.  
In fact, they came in the middle of the East European revolutionary year.  Poland was the site of 
the initial challenge to Soviet bloc leadership.  Election results in the late summer placed a non-
communist government in charge of the country.  Soon thereafter Hungarian leadership opened 
the border to Austria with widespread repercussions for the Hungarian political situation as well 
as for fraternal relationships within the bloc.  In early November  the Berlin Wall opened up for 
the first time and major changes tok place within East Germany.  It was at the end of that month 
that the massive public demonstrations took place in Prague, and in early December the power 
transition took place.  Change in the Balkans came very quickly for Romania and in a more 
evolutionary way for Bulgaria, Albania, and Yugoslavia (Roskin, 1997).  There is no doubt but 
that the reform process spread like a prairie fire within the region.  In that sense, the 



 
 

4

Czechoslovak reforms received inspiration from the process of renewal taking place in 
surrounding countries.  Probably, the mass demonstrations that were one of the unique features 
of the Czechoslovak revolution had a delayed ripple effect on change in the Balkans in the mid-
1990s. 
 

Obviously, a second contrast between the events of 1968 in Czechoslovakia and the 
changes of 1989 lay in the outcome.  In 1968 the Prague Spring came to a crashing halt with the 
invasion by Warsaw Pact forces in August.  It is true that the Dubcek-era leaders remained in 
power for some months, but they soon yielded to the hard-liners who then commenced the 
normalization process.  More important, the tanks effectively ended the reforms which had been 
unfolding during the previous seven months.  Of course, in 1989 the reforms were much more 
permanent.  The emergence of a non-communist transitional government at the end of the year 
was only the first step in a profound set of changes.  Early in the next year, the new leaders 
established the democratic process in earnest.  Totally free elections took place in the late spring, 
and the normal development of political parties and interest groups occurred. 
 

The third major difference between the two reform periods centered on the role of the 
West.  In 1968 the role of the West was mixed and unplanned.  No doubt, the new foreign policy 
of Ostpolitik in West Germany had some impact on the Prague Spring reformers (Golan, 1973).  
Foreign Minister and later Chancellor Willy Brandt anchored West German foreign policy on 
new ties with some of the communist regimes to the east.  East Germany was the initial target of 
this policy, and visits took place.  Although the relationship with the Czechoslovak leadership 
never developed that fully, clearly the prospects tantalized the Prague Spring reformers.  
Prospects for increased trade and visits across Cold War barriers may have encouraged especially 
the economic reformers within Czechoslovakia to continue to press their campaign to begin 
rolling back central controls of the economy.  On the other hand, the West was quite passive 
when the invasion by Warsaw Treaty Organization forces actually took place.  President Johnson 
denounced the move, and other western leaders made similar statements.  However, there was no 
coordinated policy to undo the reforms through active diplomacy in the United Nations or 
through sanctions of other kinds.  With respect to American ability to respond, the timing of the 
invasion was fortunate from the Soviet standpoint.  The Johnson Administration was preoccupied 
with the battle in and over Vietnam, and the presidential race to succeed Johnson was at white 
heat. 
 

In contrast, in 1989 the West played a nuch more active role.  President Reagan during 
the 1980s had tried to develop a proactive policy that would weaken the economy and will of the 
Soviet Union, and the Bush Administration gave encouragement to the reforming regimes in the 
second half of 1989.  In fact, the situation of the superpowers was reversed in 1989.  In that year 
the Soviet Union was at the end of a prolonged involvement in Afghanistan, while the new Bush 
Administration had fresh energy as well as a keen interest in the design of American foreign 
policy in the wake of the Iran-Contra scandal.  In welcoming the new post-communist 
governments, President Bush claimed some credit for the United States in the actual outcome. 

A fourth contrast between the two sets of reforms lies in the impact of the process on 



 
 

5

ethnic relations.  One reform that actually survived the period of the Prague Spring was the new 
federal law that went into effect at the beginning of 1969.  That law did establish some additional 
basic rights for the Slovaks who constituted roughly one-third of the population.  For example, 
the Chamber of Nations within the Federal Assembly was restructured in such a way that Czechs 
and Slovaks played a co-equal role.  Each could select 150 representatives to the body (Golan, 
1973).  In addition, there was to be an emphasis on placing more Slovaks in administrative 
positions within the federal bureaucracy.  In fact, First Secretary Gustav Husak went further than 
that.  He placed higher proportions of fellow Slovaks in the Presidium as well as in the Central 
Committee of the Communist Party of Czechoslovakia.  These changes were heartening for 
Slovaks but did not result in significantly more responsive policies.  Such an improvement could 
only come about with more thorough transformation of the party apparatus itself. 
 

The impact of the 1989 revolution was certainly much different on Czech-Slovak 
relations.  This was particularly evident with the new burst of political activity in early 1990.  
Separate political party structures emerged in both regional areas.  Civic Forum and its spin-offs 
became the primary political vehicle of Czech political aspirations.  Public Against Violence 
served the same objective for the Slovaks.  Slovaks obtained far more political rights than they 
had before in the Czechoslovak state.  However, there were also ominous signs that led to the 
break-up in 1993.  Czechs and Slovaks had not been successful in joining together in common 
political parties in the aftermath of the completed revolution.  Further, they devloped a 
complicated and unworkable formula for making key political decisions which included the 
selection of the President.  Major decisions required a 3/5 vote of support within the national 
legislature as well as in the two legislatures anchored in the Czech/Moravian and Slovak regions. 
 Such features led to the separation into two countries in 1993.   
 

Having outlined the key similarities and contrasts between the changes of 1968 and the 
revolution of 1989, it is now necessary to present the methodology for analysis of U.S. media 
perceptions of those two movements.  In this study the primary source material studied consisted 
of major newspapers.  Such newspapers provide annual indexes which helped structure the 
process of study. 
 

For the refomrs of 1968, the newspapers and indexes readily available included the New 
York Times, the Wall Street Journal, and the Christian Science Monitor.  All three of these are 
major east coast papers and of course present the outlook prevalent in New York City and 
Washington, D.C.  For 1989 the available newspapers included the same three.  Other national 
newspapers included the Washington Post and USA Today.  It was also possible to examine 
major newspapers from each of the four major geographic regions of the nation.  They include 
the Boston Globe, the Atlanta Journal/Constitution, the Chicago Tribune, and the Los Angeles 
Times.  Such a blend of national and regional publications should make the study of 1989 
encompassing. 
 

A number of quantitative and qualitative findings can emerge from such a study.  
Quantitative measures will include the number of articles published in each newspaper overall, 



 
 

6

the frequency of articles appearing in particular months of the year, number of articles presented 
on page one, and the proportions of page one articles appearing each month.  For 1989 it is also 
possible to assess the importance placed on the events in Czechoslovakia by looking at the length 
of the articles.  Comparison of the lengths of the articles among the various months of the crisis 
can also help determine how effective the newspaper was in following the early roots and 
beginnings of the changes.  The qualitative analysis will focus exclusively on page one articles.  
What kinds of topics do the newspapers cover?  What kind of priority do the publications place 
on certain topics?  It will be important to discover how overall media coverage differed between 
the two years of reform and change.  However, it will also be significant to study whether 
different regions of the country treated the events of 1989 in different ways.  It will also be useful 
to assess similarities and differences in coverage among the newspapers with a more national 
scope.  This final topic will have a broader set of five units of analysis in 1989 but only three for 
1968.   
        
 
II.  Outline of Political History 
 

Before beginning the analysis of media coverage of the two crises, it is necessary to 
outline some of the key themes to which the media responded and which it covered.  Instead of 
offering a chronology of each of the main steps in the process, the spotlight will linger over three 
roughly similar topics for each year.  First, what kind of leadership changes took place during the 
year?  Second, what was the actual process of the reforms?  Third, in general terms what kind of 
outcome emerged from the reform year? 
 

Leadership changes were central to the reforms connected with the Prague Spring.  Early 
in the year Antonin Novotny, who had been First Secretary of the Czechoslovak Communist 
Party, yielded to Alexander Dubcek.  Novotny had been the leader since 1953 and had the 
reputation for being disinterested in any meaningful reform of the system.  In January 1968, 
Dubcek looked to be a dependable communist leader who had the advantage of being a Slovak.  
Slovaks had been as disappointed with any progress in minority rights under the post-1948 
communist regime as they had been during the interwar republic.  As the reform movement 
developed in the spring of 1968, the currents of change gradually captured Dubcek.  By the 
summer meetings with Soviet leadership, he was indeed in the unique situation within the bloc of 
being a reformist communist leader (Golan, 1971).  After the events of August 1968, his political 
power was rapidly diminished.  Another, more reliable Slovak leader emerged as First Secretary 
of the Czechoslovak Communist Party.  That, of course, was Gustav Husak. 
 

Leadership patterns in the reform year 1989 were similar in one sense.  The year opened 
with a hard-line leader in place.  Milos Jakes had replaced Husak in 1987, and the pattern of 
stagnant leadership persisted.  Jakes had played a key role in cleansing the party of reformists in 
the immediate aftermath of the Prague Spring.  Hence, he enjoyed the trust of the Soviet 
leadership.  He continued in that mode through 1989, but by that point Gorbachev in the Soviet 
Union was prodding him to consider some policies of relaxation.  During the turmoil of the fall, 



 
 

7

the real focus was on personnel changes in the office of Prime Minister as well as the cabinet.  
After the non-communist forces obtained full political power, Jakes and the leaders of the 
communist party apparatus moved quickly to the sidelines.  However, the symbolic leadership 
change of greatest importance inside and outside Czechoslovakia pertained to the Presidency.  In 
December former dissident, playright, and Civic Forum organizer Vaclav Havel moved into the 
Presidency of Czechoslovakia (Wheaton and Kavan, 1992).  In this sense, the year 1989 ended 
up quite differently in terms of leadership than had the year 1968. 
 

The  process of reform was very different in the two periods.  During the earlier Prague 
Spring, most of the key changes took place in the spring of the year.  Publication of the Action 
Program in April outlined many of the goals for change.  Freedom of interest group activity and 
political party competition received discussion within the top circle of party leadership.  In June 
Ludvik Vaculik and others expanded the public discussion to include the possibility of greater 
protection for freedom of speech.  While the population was swept along with the anticipated 
change, mass demonstrations were not a key impulse for change.  At the July Bratislava meeting 
between Czech and Soviet leaders, there was an outpouring of affection for the reformist Czech 
leaders, but there was no coherent support for a program of public policies.  In the aftermath of 
the invasion by Warsaw Pact forces, there were expressions of protest.  However, there was not 
outright resistance to the reality of occupation. 
 

In the fall of 1989, a unique feature of the Czechoslovak reforms was the power of mass 
demonstrations.  Hundreds of thousands of persons gathered day after day in Wenceslaus Square. 
 Their demands escalated from a call for a role for non-communists in the cabinet to the 
requirement that a non-communist government be established.  In contrast to the process of 1968, 
the communist leadership was unyielding.  Turbulent change took place, for the most part, 
outside of the Communist Party.  Interest groups and incipient political parties such as Civic 
Forum played the critical role in developing an alternative political agenda.  Civic Forum also 
helped organize the mass demonstrations and prepared alternative strategies for leadership 
change (Wightman, 1993). 
 

The sharpest contrast between the two reform periods occurred in the general outcomes of 
the reform process.  By the end of 1968 it was clear that the reform process was over.  In the 
wake of Warsaw Pact tanks came the realization that the old patterns of central control were 
reemerging (Mlynar, 1980).  Both Central Committee and Presidium contained many new faces.  
These collective leadership bodies, which had been purged of Prague Spring reformers, did not 
just rely on pre-1968 leaders.  Husak, for instance, had been in jail for political reasons during 
much of the Novotny regime.  However, the mindset of the new leadership was similar to that of 
the old. Jakes, as head of the Central Control and Auditing  Commission, purged the party of 
those who were guilty of the excesses of the reform period.  An extended period of normalization 
set in, and the goals of the new Czechoslovak leadership meshed imperceptibly with those of the 
Brezhnev Regime in the Soviet Union. 
 

In contrast, the outcome apparent by the end of 1989 was profoundly different.  Political 



 
 

8

power in Czechoslovakia was in the hands of former political protesters.  Communist Party 
leaders stood on the outside looking in.  In a broader, regional sense, however, the outcomes had 
a thread of commonality.  After the halting of the Prague Spring reforms at the end of 1968, 
patterns in Czechoslovakia fit again into the general trend within the region.  Czechoslovakia 
was once again a solid member of the Warsaw Treaty Organization.  Similarly, at the end of 1989 
Czechoslovakia was at one with general trends within the bloc.  Nearly all of the East European 
communist regimes had thrown off their Cold War communist leaders and were planning the 
transition to democracy.  Of course, this regional commonality in which Czechoslovkia shared 
was based on political principles which were the opposite of those that abided in the late 1960s.    
  
 
III.  Quantitative Analysis 
 
Table 1.  Number of Articles Overall During the Prague Spring and Page One Priority by 
Newspaper, 1968. 
 
                      Number of Articles        Number and Percentage of Page One 
                                                                      Articles 
 
Newspaper 
 
New York Times         1224                                   215 (17.6%) 
                          approximate 
 
Wall Street 
Journal                        74                                     50 (67.6%) 
 
Christian Science 
Monitor                      305                                     61 (20.0%) 
 
 
 

In Table 1 the overall number of articles for the New York Times is approximate because 
of the near impossibility of counting the number of indexed articles.  The method for calculation 
entailed counting the number of articles in one column and then multiplying by the number of 
columns.  The small print and number of pages of references made any other procedure 
unworkable. 
 

It is apparent from the above table that the New York Times presented by far the highest 
number of articles on the Prague Spring and related topics.  The Christian Science Monitor 
contained about one quarter of the number of articles in the Times, while the Wall Street Journal 
had far fewer.  On the other hand the Journal placed nearly two-thirds of its articles on the front 
page.  When its editors chose to present information about the reform movement, they gave it full 



 
 

9

play in the publication.  The other two newspapers devoted about the same proportion of front-
page space to the series of events. 
 
 
Table 2.  Monthly Break-down of Articles by Newspaper (Number Beginning on Page One), 
1968. 
 
 Month 
                         J   F   M   AP   My  JN  JL  A   S   O   N   D 
 
Newspaper  
 
New York 
Times                 1     0  10    2    19    3   31  58   45  20 19    7  
 
Wall Street 
Journal                0     0   0    1     1     0   11  17   11   6   2    1 
 
Christian Science 
Monitor               0     1   3    0     1     1   14  18   14   5   2    2 
 
 
 

All three newspapers reveal similar patterns when the examination focuses on the month 
of coverage.  There was a moderate number of articles from March through May, the months 
when the leadership was enacting many of the key reforms.  The number of articles became 
heavy in July at the point when serious Soviet warnings were being issued.  A very high number 
of articles came out in August and September.  This included the period of the actual invasion 
and all the related reactions and developments after that fact.  October was comparable to July as 
the peak period of the crisis had passed.  However, numerous interpretive articles appeared in an 
effort to provide a broader framework for readers.  It is clear that the media in the United States 
found the drama of confrontation the most newsworthy story.  They may have devoted less space 
early in the year in the belief that the reforms were not that meaningful and would not really go 
that far. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Table 3.  Number of Articles Overall During the Revolution and Page One Priority by 



 
 

10

Newspaper, 1989.   
 
                      Number of Articles            Number and Percentage of Page One 
                                                                           Articles 
 
Newspaper 
 
New York 
Times                        186                                   36 (19.4%) 
 
Wall Street 
Journal                        54                                    33 (61.1%) 
 
Christian Science 
Monitor                       41                                      8 (19.5%) 
 
USA Today                   21                                      3 (14.3%) 
 
Washington Post             97                                     25 (25.8%) 
 
Boston Globe                 67                                     14 (20.9%) 
 
Chicago Tribune             71                                     10 (14.1%) 
 
Atlanta Journal/ 
Constitution                   41                                     12 (29.3%) 
 
Los Angeles Times          92                                     34 (37.0%) 
 
 
 

The three newspapers that were utilized in the 1968 portion of the study reveal similar 
patterns in the revolutionary year of 1989.  The highest number of articles again came out in the 
New York Times.  Again, the Wall Street Journal placed over 60 per cent of its articles on the 
front page.  Although the Christian Science Monitor had fewer articles than either of the other 
two, the proportion of page one articles was comparable to that for the New York Times.  Data 
for two other national newspapers were available for 1989, and they are widely different.  USA 
Today had a small number of articles and a tiny proportion which began on page one.  On the 
other hand, the number of articles in the Washington Post was higher than the number for any 
other national newspaper with the obvious exception of the New York Times.  A full quarter of 
those articles began on the first page.   
 

The data for the four regional newspapers presents a varied picture.  In terms of number 



 
 

11

of articles and proportion on the first page, the leader was the Los Angeles Times.  Apparently, 
interest on the West Coast was high in these far-off European events.  While the number of 
overall articles was low for the Atlanta Journal/Constitution, the proportion which began on the 
first page was relatively high.  Figures for the Boston Globe were similar to those for the national 
(East Coast) publications.  Finally, the Chicago Triubune contained a respectable number of 
articles but placed very few on the front page.  It appears as if interest in these events was only 
moderate in the Midwest. 
 
 
 
Table 4.  Monthly Break-down of Articles by Newspaper (Number Beginning on Page One), 
1989. 
 
 Month 
                        J    F    M    AP    MY    JN    JL    A    S    O    N    D 
 
Newspaper 
 
New York 
Times                0     1     0      0       0       0      0     0    0     1   19   15 
 
Wall Street 
Journal               5     2     3      0       2       0      0     3    3     5    5     5 
 
Christian Science 
Monitor              0     0     0      0       0       1      0     1    0     0    1     5 
 
USA Today         0     0     0      0       0       0      0     0     0     0    2     1 
 
Washington 
Post                   0     0     0      0       0       0      0     0     1     3  11   10                  
Boston Globe       0     0     0      0       0       0      0      0    0     0   11    3 
 
Chicago Tribune   0     0     0      0       0       0      0      0    0     0    5    5 
 
Atlanta Journal/ 
Constitution        0      0     0      0       0       0      0      0    0     2    7    3 
 
Los Angeles 
Times               1      0     0      0       0       0      0       0    0    2   17   14   
  
 

It is also useful to examine the months in which coverage was the heaviest for the nine 



 
 

12

newspapers.  The five national newspapers all placed the heaviest emphasis on Czechoslovakia at 
the end of the year.  This was true with respect to all the articles included as well as for page one 
articles alone.  For the most part the mass demonstrations took place in late November and the 
major governmental changes in early December.  Thus, it is logical that those two months 
entailed the heaviest coverage.  Several of the national newspapers also provided some coverage 
in the early months of the year.  For example, in the first three months of the year, the New York 
Times had one front-page article, while the Wall Street Journal had ten.  Coverage in the regional 
papers was similar.  Nearly all of the page one articles appeared in the last two months of the 
year.  In the early months of the year, the only newspaper to include a page one story was the Los 
Angeles Times.  These findings reinforce the conclusion that the media was caught by surprise 
by the momentous changes that occurred in East Europe in the second half of the year.   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Table 5.  Column Length of Articles by Newspaper (Number and Percentage) 



 
 

13

 
 Column Length of Articles 
 
                      Short                   Medium             Long              Total 
                      (6 inches)              (6-18 inches)       (18+ inches) 
 
Newspaper 
 
New York 
Times              79 (42.5%)                56 (30.1%)                           186 (100%)* 
 
Wall Street 
Journal                 NA                         NA                  NA             54 
 
Chrisitan Science 
Monitor             3 ( 7.3%)                 14 (34.1%)      24 (58.5%)         41 (100%) 
 
USA Today        4 (19.0%)                 15 (71.4%)       2 ( 9.5%)          21 (100%) 
 
Washington Post        0                      35 (36.1%)      62 (63.9%)         97 (100%) 
 
Boston Globe      2 ( 3.0%)                 40 (59.7%)      25 (37.3%)         67 (100%) 
 
Chicago  
Tribune             3 ( 4.2%)                 41 (57.7%)      27 (38.0%)         71 (100%) 
 
Atlanta Journal/ 
Constitution        5 (12.2%)                22 (53.6%)      14 (34.1%)          41 (100%) 
 
Los Angeles 
Times               2 (2.2%)                  25 (27.2%)      65 (70.6%)          92 (100%) 
 
 
* For the New York Times there were 51 articles (27.4%) for which no column length was listed. 
 
 

Some data on length of articles is available in the 1989 indexes.  Such data was 
unavailable in the 1968 source material.  With the exception of the Wall Street Journal,  all of the 
newspaper indexes presented information on the length of columns devoted to each article.  
Table 5 includes that information, and the assumption is that longer articles would reflect a 
higher priority given to the topic by the newspaper.  At the same time, it must be noted that some 
newspapers normally include a higher proportion of long think pieces than others do.  For 
instance, the Washington Post in general includes more lengthy in-depth articles than does USA 



 
 

14

T0DAY.   
 

A number of newspapers clearly stand out in terms of providing a high proportion of 
lengthy, in-depth articles.  The clear leader was the Los Angeles Times, which provided long 
articles in a little over 70% of the cases.  The Washington Post and Chrisitan Science Monitor 
were only a little behind this pace, as both included lengthy articles in well over half of the cases. 
 At the other end of the spectrum was  USA Today which included long articles less than 10% of 
the time.  When the focus switches to medium length articles, the newspapers which had 
relatively small percentages of lengthy articles partly compensated for that situation.  For 
instance, USA Today included over 70% of its articles in this category.  Similar patterns existed 
for the Boston Globe, the Chicago Tribune, and the Atlanta Journal/Constitution.  No data of this 
sort exist for the Wall Street Journal.  It is difficult to interpret the information on the New York 
Times.  While it had the highest proportion of short articles, it is also true that the Times 
provided to its readers nearly twice as many articles overall as did the periodical in second place 
in terms of numbers of articles.  Missing data on some articles make further analysis of the Times 
difficult.  Generally, there are no resounding patterns in these data.  Two of the three national 
newspapers for which complete data exist devoted a substantial amount of space to a high 
proportion of articles.  Three of the four regional newspapers provided moderate coverage in a 
high proportion of cases.  Thus,  there is a slight tendency for national papers to include more in-
depth articles and for regional newspapers to offer moderate-length articles that mainly provided 
the facts of the situation.   
 
IV.  Qualitative Analysis 
 

It is important to supplement the above findings with information about the kinds of 
topics covered in the two separate years.  Content analysis of principal themes is the technique 
utilized at this point in the study.  The focus here will only be on articles which begin on page 
one.  The themes extracted for analysis are the same ones discussed in Parts I and II above.  In 
Part II there was a discussion of three key themes for each year.  In 1968 the main themes 
discussed were the role of leadership, the nature of the reforms themselves, and the Warsaw Pact 
invasion and its aftermath.  For 1989 the themes were the role of leadership, mass 
demonstrations and protests, and the process of change towards democracy.  Each of those three 
themes will serve as a magnifying glass through which to analyze the key stories for 1968 and for 
1989.  In addition, one theme from Part I on similarities and contrasts will receive attention.  
That fourth theme for each year will be reaction and pressure by the outside world. 
 
 
 
 
 
 
Table 6.  Coverage of Key Themes by Newspaper (Number and Percentage), 1968. 
 



 
 

15

 
 Key Themes 
                    Leadership        Reforms        Invasion      Reaction  Total 
 
Newspaper 
 
New York 
Times             37(17.3%)       36(16.8%)     99(46.3%)    42(19.6%)  214(100%) 
 
Wall Street 
Journal             8(16.3%)         1( 2.0%)     32(65.3%)     8(16.3%)    49(99.9%) 
 
Christian Science 
Monitor          10(16.4%)       14(23.0%)      36(59.0%)    1( 1.6%)     61(100%) 
 

 
 

The New York Times provided the most balanced coverage with respect to all four 
themes.  Each of the four themes received a respectable amount of coverage.  In contrast, the 
Wall Street Journal gave nearly no coverage to the reforms themselves but devoted nearly two-
thirds of its coverage to the invasion.  The Christian Science Monitor paid very little attention to 
the outside reaction to the Prague Spring but gave nearly three-fifths of its space to the invasion.  
When focusing on the themes themselves, it is clear that the invasion was the topic of most 
interest to all editorial staffs.  This was a spectacular event that conjured up all of the images and 
stereotypes of the Cold War.  At the same time, it is not surprising that coverage of the invasion 
overwhelmed commentary on the leadership issue and the reaction by the outside world.  
However, it is surprising that the reforms themselves received such a small amount of coverage 
early in the year.  The Christian Science Monitor led the way in this regard by devoting nearly 
one quarter of its page one stories throughout the year to the changes that were being enacted by 
the Prague Spring reformers.  Perhaps the press did not expect the reforms to develop to the 
extent that they did or to be so consequential as to provoke the Warsaw Pact invasion.      
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Table 7.  Coverage of Key Themes by Newspaper (Number and Percentage), 1989. 
 



 
 

16

 Key Themes 
                   Leadership         Protests          Change     Reaction     Total                                     
  
Newspaper 
 
New York 
Times           15(41.7%)         13(36.1%)      7(19.4%)     1( 2.8%)  36(100%) 
 
Wall Street 
Journal           1( 3.0%)          17(51.5%)      3( 9.1%)    12(36.4%) 33(100%) 
 
Christian Science 
Monitor          1(12.5%)           3(37.5%)      4(50.0%)           0      8(100%) 
 
USAToday            0               1(33.3%)      2(66.7%)            0      3(100%) 
 
Washington 
Post              6(24.0%)           5(20.0%)      7(28.0%)      7(28.0%) 25(100%) 
 
Boston Globe   5(35.7%)           4(28.6%)      3(21.4%)      2(14.3%) 14(100%) 
 
Chicago 
Tribune          2(20.0%)                  0         4(40.0%)      4(40.0%) 10(100%) 
 
Atlanta 
Journal/ 
Constitution     3(25.0%)           4(33.3%)      2(16.7%)      3(25.0%) 12(100%) 
 
Los Angeles 
Times            6(18.2%)           5(15.2%)     12(36.4%)    10(30.3%) 33(100.1%) 
 
 
 

Discussion of the findings revealed in Table 7 will center on a comparison of the five 
national newspapers with the four regional papers.  The most balanced coverage of all four 
themes took place on the pages of the Wahsington Post.  The Wall Street Journal did not provide 
much coverage of the leadership issue or the process of democratic change, while the New York 
Times did not provide much central coverage of the outside reaction to the changes.  The number 
of page one stories for the Christian Science Monitor and for USA Today was so small that 
patterns are not meaningful.  With respect to the themes themselves, the New York Times 
provided the highest proportion of coverage to the leadership theme, while the Wall Street 
Journal emphasized in numerous stories the mass protests that took place in the fall.   
 



 
 

17

Among the regional papers, the striking finding again is the high relatively high number 
of page one articles offered by the Los Angeles Times.  That newspaper provide relatively 
balanced coverage of each of the four topics, with the process of democratic change being the 
favorite.  Balanced coverage of themes took place also in the Boston Globe and the Atlanta 
Journal/Constitution.  However, the former put the heavier emphasis on leadership themes, while 
the latter gave the stronger emphasis to the mass demonstrations and protests.  The Chicago 
Tribune provided no front page coverage of the protests, but they did offer the highest proportion 
of articles on the outside reaction to the changes.  In this situation in 1989, it is clear that there 
was really no pattern to the coverage among the regional papers.  In fact, each of the four 
regional newspapers chose to give its greatest page one emphasis to a different theme. 
 

This content analysis of themes reveals principally that the coverage of the 1989 
revolution did not fit any standard, cookbook formula for the nine newspapers studied.  There 
was no sharp distinction between the coverage provided by the national media and the regional 
newspapers.  Most important, each media source took its own independent approach towards 
selection of themes that deserved page one emphasis.    
 
 
V.  Conclusion 
 

There are a number of general conclusions that emerge from this comparative study of 
U.S. media perceptions of two tumultous years in the history of the Czechoslovak state.  In 1968 
it is clear that the media was most impressed by the prospect of a Soviet invasion.  When the 
invasion actually came, the number of articles and the priority put on the story were almost 
overwhelming.  The tone evident in the articles was very much part of the Cold War mindset and 
the set of expectations that existed in the late 1960s.  At the same time, the media analyzed in 
this study did not put much of an emphasis on the types of reforms being enacted.  Those 
changes were actually very significant as descendants of the reforms of the Hungarian Freedom 
Fighters of 1956 and as pointers toward the reform proposals of 1989.  Given the long period of 
authoritarian and even totalitarian patterns within the communist bloc, it is a surprise that the 
media did not spotlight those changes as a significant story. 
 

Several impressions shine through the media coverage of the actual anti-communist 
revolution of 1989.  The priority which newspapers placed on the Czechoslovak chapter  
of that revolutionary year varied from paper to paper.  The New York Times paid much attention 
to the changes, while USA Today provided little coverage.  Heavy coverage was not confined to 
the East Coast-based national newspapers. For instance, the Los Angeles Times provided 
relatively heavy coverage.  At the same time, the Chicago Tribune devoted less space to the 
story.  Thus, there was varied coverage among the regional newspapers as well as among the 
national newspapers.  Also, there was no central theme that elicited the most media interest.  
Some were more interested in the mass protests, while others gave fairly detailed analysis and 
consistent coverage to the movement towards democracy.  As the Cold War ended, there was no 
central picture like the Warsaw Pact invasion of 1968 that helped the media organize 



 
 

18

perceptions.  This reality freed the media to treat the changes of 1989 in very individual ways. 
 

This study has placed the emphasis on coverage of the two revolutionary years by major 
newspapers.  As such it is only a partial study of media percpetions.  Expansion of the study 
could include a focus on the role of television as well.  In the late 1960s television coverage 
would have included the evening news shows of the three major national networks with 
occasional late evening documentaries.  In contrast, the coverage would have been much broader 
and more varied in 1989.  The number of channels would be much higher, and the emergence of 
all-news stations would have provided more continuous coverage.  A focus on radio would also 
provide further conclusions.  In particular, the tone and topics included in NPR would be fruitful 
to analyze.  It is probable that the individualistic styles discovered in newspaper coverage of the 
1989 events would be the finding in other media as well. 
                     
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 References 
 



 
 

19

Brown, J.F.  Eastern Europe and Communist Rule.  Durham: Duke University Press, 1988. 
 
Garton Ash, Timothy.  The Magic Lantern.  New York: Random House, 1990. 
 
Golan, Galia.  The Czechoslovak Reform Movement.  Cambridge: At the University Press, 
 1971. 
 
-----------------  Reform Rule in Czechoslovakia.  Cambridge: At the University Press, 1973. 
 
Leff, Carol Skalnik.  The Czech and Slovak Republics.  Boulder, Colorado: Westview Press, 
 1997. 
 
Mason, David S.  Revolution and Transition in East-Central Europe.  Second Edition.  
 Boulder, Colorado: Westview Press, 1996. 
 
Mlynar, Zdenek.  Nightfrost in Prague.  New York: Karz Publishers, 1980. 
 
Roskin, Michael G. The Rebirth of East Europe.  Upper Saddle River, New Jersey: Prentice 
 Hall, 1997. 
 
Taborsky, Edward.  Communism in Czechoslovakia 1948-1960.  Princeton, New Jersey: 
 Princeton University Press, 1961. 
 
Wheaton, Bernard and Z. Kavan.  The Velvet Revolution.  Boulder, Colorado: Westview  Press, 
1992. 
 
Wightman, Gordon.  "The Czech and Slovak Republics," in Stephen White, Judy Batt and Paul 
G. Lewis (eds.), Developments in East European Politics.  Durham: Duke University Press, 1993. 
 
 Indexes 
 
The Atlanta Journal/The Atlanta Constitution Index, Volume X, 1989. 
 
The Boston Globe Index, Volume VII, 1989. 
 
Chicago Tribune Index, Volume VIII, 1989. 
 
Index of the Christian Science Monitor International Daily Newspaper, Volume 9, 1968. 
 
The Christian Science Monitor Index, Volume XLV, 1989. 
 
Los Angeles Times Index, Volume VI, 1989. 
 



 
 

20

The New York Times Index A Book of Record, 1968. 
 
The New York Times Index A Book of Record, 1989. 
 
USA Today Index, Volume VIII, 1989. 
 
The Washington Post Index, Volume 1, A-L, 1989. 
 
The Wall Street Journal General News, 1968. 
 
The Wall Street Journal General Index, 1989. 
 
 


